föreningen

Vår förening

Vår historia

Året var 1994 och Barbro Pergård som var verksam inom skolorna i Rickarum och Träne ville göra ett teaterprojekt med både skolbarnen och deras föräldrar som medverkande. Historien som kom att bli teaterpjäs hittade Barbro på nära håll. Hennes egen mormor, Bengta, hade levt ett ovanligt långt liv. Hon föddes 1871 och dog 101 år gammal 1972.

I två år spelade vi "101 år med mor Bengta" på Jonasgården i Rickarums där vi fått lov att uppföra scenen utomhus. 70 personer medverkande och 2 hästekipage. I Rickarum var vi kvar i 5 år och spelade även pjäserna  "Elins drömmar och längtan" och "Rickarumsfolket".

1999 flyttade vi till den nedlagda förskolelokalen i Djurröd där vi fortfarande bor kvar. Namnet från Rickarums valde vi dock att behålla. Premiärföreställning i Djurröd blev "Stackals disse änkor" som vi spelade i trädgården. Året efter spelade vi "Vem var Kjerstina Libersdotter".

2001 fick vi erbjudandet av närmaste grannen Henry att flytta in i hans loge. Där skulle vi vara skyddade från vädrets makter. Första produktionen i logen blev morddramat "Det hände i Harastorp".

Efter sex år började logen kännas trång och Henry föreslog utbyggnad. Det blev en helt ny scenbyggnad och hela den gamla delen blev publikplatser. Den nya scen gav nya möjligheter till scenografi och teknik samt bättre utrymme bakom för våra skådespelare. Första produktionen på nya scenen  blev "Männens krig är kvinnors väntan".

2008 gjorde vi vårt första samarbete med Jonny Jangtun och teaterorkestern. Det blev en hyllningskonsert till kompositören och svenskättlingen Leroy Anderson. Denna typen av arrangemang hade inte varit möjligt i lokalen innan ombyggnationen.

På senare år har vi utökat antalet arrangemang i logen. Vi har numera ett samarbete med Kristianstads teaterförening som har 2 gästspel på vår scen varje år. Internationella musikfestivalen besöker oss lördagen innan midsommar.

Rickard Faijersson, Bertil Jönsson,

Ann Jönsson, Ammie Lundin, Jens Thiman, Sandra Wessel, Susanne Åkesson, Katarina Åkerberg och Ingvar Mattsson.

Fastigheten

För några år sen stod det klart att vår hyresvärd Kristianstad kommun skulle sälja ut lokaler som inte brukades för kommunal verksamhet. Vi fick erbjudande att köpa de lokaler vi hyrde. Som tur var kunde vi få ihop så att köpet gick att genomföra.

Vår förening

Rickarums Bya Teater är en ideell förening med drygt 60 medlemmar och ca. 350 stödmedlemmar.